Samenvatting jaarverslag Amega 2023

Amega draait goed, maar: ‘het wordt nu echt uitdagend’

Dealerholding Amega heeft in 2023 een omzet gerealiseerd van 625 miljoen euro (+19%) en de winst voor belasting kwam uit op 22,4 miljoen euro (+37%). Dat blijkt uit het jaarverslag van Amega. In een toelichting meldt Amega-ceo Leen de Koning aan AM dat ‘2024 goed is gestart maar dat het toch een uitdagend jaar gaat worden’.

De Koning is zeer tevreden met het 2023-resultaat. “Vooral dat ieder bedrijfsonderdeel heeft bijgedragen aan het resultaat.” Binnen het merkportfolio kende vooral Volvo een uitstekend jaar, de VAG-merken deden het goed maar ook de ‘relatieve’ prestatie met de Stellantis-merken was prima, al was de nieuwverkoop lastig. “Het gaat erom het beter te doen dan anderen. Als ik dan naar Stellantis kijk dan zie ik dat wij het goed deden met aftersales en als het gaat om sales deden we het beter dan de markt. Daar kijken we naar.''

Agentuur

Stellantis en Ford gingen over naar het agentuurmodel. Het Ford-model voelde daarbij voor Amega wat comfortabeler. Maar Ford stopt er weer mee en ook bij Stellantis leven twijfels. “Wij hebben ook in de agentuurstructuur geld kunnen verdienen. Maar dat neemt niet weg dat wij nog steeds vraagtekens hebben bij het model. Uiteindelijk ben ik de dealer, wij bedienen die klant al decennialang. En die klant, vooral ook de zakelijke, blijft ons opzoeken. Het liefste ben ik binnen de relatie met de fabrikant degene die retailt.”

Eigenlijk is elk jaar het meest uitdagende jaar, dus ook 2024, zegt De Koning. “Dat komt omdat we een spel spelen waarbij we het altijd beter moeten doen dan onze concurrentie. Elk jaar weer. We moeten snel anticiperen. En dat doen we in een uitdagende markt waarin ondanks teruglopende vraag fabrikanten gewoon blijven produceren, dus de prijsdruk neemt zeker niet af”, zegt De Koning.

Amega Directeur Leen de Koning: ''Het is absoluut niet zo dat we nu landelijke ambities hebben.''

“Ik heb tijdens een medewerkersevent verteld dat 2024 echt een lastig jaar wordt, maar mijn vrouw wees mij erop dat ik dat ieder jaar zeg. En vooralsnog is het eerste kwartaal gewoon goed en in lijn met het resultaat van vorig jaar. Toch denk ik dat het nog een lastig jaar word. Wij kunnen dat overigens prima hebben, we staan er goed voor. Ik heb onze medewerkers ook verteld dat wij geen rare sprongen zullen maken als het een keer tegenzit. Onze mensen waren er in de goede jaren altijd voor ons en wij zullen er in slechtere jaren voor hen zijn.”

Merkfundament versterken

Dit jaar is Amega bezig om het merkfundament te versterken. Zo werd Kia toegevoegd en wordt er een tweede Kia-vestiging geopend. Binnen Stellantis zijn er optimalisaties gepland. Cupra zal ook zijn intrede doen en daarbij zal Seat het gastmerk worden en recent werd Volvo-dealer Vos gekocht. “De overname wijkt iets af van eerdere overnames omdat we nu echt buiten ons bekende rayons treden, maar het was een stap die we moesten durven zetten. Het Volvo-netwerk zal naar minder contractanten gaan en wij zullen dus moeten groeien. Dat doen we nu. Maar het is absoluut niet zo dat we nu landelijke ambities hebben.”

Groei was er in alle divisies, behalve de groothandelsactiviteiten. “We zijn daarbij enorm afhankelijk van de marktomstandigheden. Daardoor konden we in 2023 minder volume draaien, maar desondanks hebben we wel een goed resultaat in de divisie.”