Klantenloyaliteit, resultaat en werksfeer staan centraal bij Amega

Amega weet niet van ophouden. Het Dordtse autobedrijf opende onlangs in Sliedrecht wéér een nieuwe vestiging en verkoopt voortaan ook auto's van het succesvolle merk Kia. Ondertussen wint de ene na de andere Amega-dealer prijzen. Ondanks die groei en alle successen heeft het bedrijf de sfeer en nuchterheid van een familiebedrijf weten te behouden.

 

In de showroom van Ames aan de Laan der Verenigde Naties in Dordrecht, één van de vestigingen van Amega, staan drie fonkelnieuwe Volkswagens helemaal opgepoetst en glimmend van de nieuwigheid te wachten tot het officiële moment van de sleuteloverdracht. Medewerkers hebben een doek over de wagens gedrapeerd, zodat de nieuwe eigenaar straks verrast wordt als dat verwijderd wordt. Het is een ritueel dat bij elke nieuwe auto die de showroom verlaat, plaatsvindt. En dat gebeurt elk jaar duizenden keren in alle vestigingen van Amega.

Vakprijzen

Amega begon ooit als een klein familiebedrijf met één enkele vestiging in Leerdam, maar is de laatste twee decennia bezig aan een opmars in autoland met inmiddels dik 600 fte op de loonlijst. “Mensen maken de organisatie en dat vertaalt zich gelukkig in heel veel langlopende contracten. Veel collega's hebben het naar hun zin bij ons.” Aldus Leen de Koning, directeur Amega. Niet alleen zijn de medewerkers heel trouw, ze hebben vorig jaar ook nog eens allerlei vakprijzen in de wacht gesleept. Denk aan titels als Salesdealer van het jaar, Best customer satisfaction award, Best improver, Servicedealer van het jaar, Retailer of the year, Dealer van het jaar enzovoort.

 

Kernwaarden

Leen is er behoorlijk mee in zijn nopjes: “Als je ergens een auto wilt aanschaffen en je gaat op internet zoeken naar reviews, dan geeft het toch een goed gevoel dat de zaak die je misschien op het oog hebt zo'n prijs heeft gewonnen.” Hij vervolgt: “Bij zulke wedstrijden gaat het niet alleen om je commerciële resultaten, maar vooral ook om de processen in je bedrijf: doe je het wel of niet goed?” Het succes van Amega zit dan ook in klantenloyaliteit, resultaat en werksfeer; drie belangrijke kernwaarden van het ruim 75-jarige bedrijf.

 

Beter dan de rest

“Als iemand bijvoorbeeld een auto bestelt, dan zit daar uiteraard levertijd op. Als je dan belooft om iemand daarvan regelmatig op de hoogte te houden, moet je dat wel nakomen”, licht Leen toe. “Op zulke dingen hamer ik. En ook bij de aflevering moet alle informatie die je nodig hebt er zijn. Wat als je met pech komt te staan bijvoorbeeld, wat altijd kan gebeuren. Want je zult maar op vakantie naar Zuid-Frankrijk gaan en ineens doet je auto het niet meer. Dan moet je wel weten waar je moet zijn voor hulp.” Leen vat samen: “Je bent pas goed als je dat allemaal beter doet dan de rest.”

 

“Mensen maken de organisatie en dat vertaalt zich in veel langlopende contracten; veel collega's hebben het naar hun zin bij ons”

 

Beeld: Anke Boy